Lépteik nyomán:életre keltett történelem

Lépteik nyomán:életre keltett történelem

A szecessziós polihisztor

2016. február 23. - Lépteik nyomán

Medgyaszay István és a színházunk

soproni_szinhaz.jpg

Az 1841-ben épült régi soproni színház megérett az átépítésre.

A munkálatokkal 1909-ben Medgyaszay Istvánt a veszprémi színházzal már bizonyított fiatal építészt bízták meg.medgyaszay_fiatalon.jpg
Medgyaszay merész, tehetséges, lendületes alkotó volt, akiben varázslat, játékosság is lakott és tisztelet az elődök iránt. Így a tervezésnél a régi épület tetszetős elemit megtartotta. De bátran alkalmazta az új technológiát, a vasbetont. Nem marad el, a szépség és varázslat sem.

A főhomlokzatot színes vakolattal díszítette, melynek terveit ő maga készítette. A páholyokat elegáns plüssfüggönyök választották el, melyek színét is tudatosan átgondolva ő tervezte meg,a szokásos fehér-arany-bordó helyett a homokszín és a rozsdabarna váltakozására építve.

10355846_377471589081913_8886240515624583206_n.jpg

Az üvegcsillárok kialakítására is különös gondot fordított, az általa szabadalmaztatott foglalat nélküli izzókkal keltve különös hatást. Fontos volt számára a nézők biztonsága is, így az általa tervezett ajtózárakat alkalmazta, melyek veszély esetén a középen elhelyezett gomb megnyomásával azonnal feltárultak. Könnyed, mozgalmas, izgalmas épületet teremtetett a városnak.

 

Hogy megmutathassam Medgyaszay igazi lényegét, kölcsön veszem Meskó Zsolt szavait:„a sok elfeledett építész zseni egyike. Az 1900-as évek elejétől tervezett. Szecesszió. A soproni, a veszprémi színházat, templomokat, bérházakat....Újfajta magyaros architektúrát próbált teremteni, de minden külsődleges motívum:porcelán mézeskalács szívek, majolikatulipánok nélkül.
Amikor az Operaház belső tereinek átalakítását végezte, különböző faanyagokon ülve gordonkázott, hogy személyesen tapasztalja ki a zene, a különböző magasságú hangok által kiváltott rezgéseket...
baar-madas-reformatus-gimnazium-_3.jpg

Ő tervezte a Baár-Madas leányiskola-kollégiumot. Kedvencem az eredeti épületben a harangjáték. Az udvar felőli falra építette, maga tervezte acélrudakból állt. A mögötte lévő tanteremben elhelyezett klaviatúra segítségével lehetett megszólaltatni. Még arra is javaslatot tett terveiben, hogy a hangszert kitüntetésképpen szólaltassák meg a legjobb növendékek. Reneszánsz ember volt.

 

Az iskola bejárata fölötti faliképen ez áll:

Az igazi nő történelmünk jó szelleme, őrzi a múlt emlékeit,megihleti jövőnket, hősies munka és édes vigasz, legyen áldott, legyen áldás."

medgyaszay.jpgRám óriási hatással van ez a zseniális-játékos férfi, aki gordonkázva ül az Operaház padlatán és tudja az igazi nő értékét. Figyeljetek soproniak! Ha tiszta égboltú holdas estén a színház felé jártok, láthatjátok Medgyaszayt színházunk tetején, keresztbe tett lábbal ül az oromzat fölött, huncutul mosolyog és fuvolázik. A gordonkát nem bírta fölcipelni. Ha jól figyeltek és kinyitjátok a szíveteket, hazáig kísér az édes dallam. 

Forrás:
-Berecz Dezső:A soproni színészet sorsa az első világháború előtti évtizedben S.Sz.1978/3
-Kathy Imre: Medgyaszay István Bp. Akad.k., 1978
-Reich Béla: A soproni színház. Épip. 1910/20
-Ugron-Meskó: Szerelemféltők Ulpius ház, 2011,157-158.o.

A bejegyzés trackback címe:

https://lepteiknyoman.blog.hu/api/trackback/id/tr998413870

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása